Positie van de leerling bij Onderwijsgeschillen

De leerling zelf staat voorop bij de behandeling van klachten over de kwaliteit van het onderwijs en geschillen in het passend onderwijs. Op 16 september jl. hebben commissieleden, experts uit het onderwijsveld en medewerkers van Onderwijsgeschillen een symposium gehouden over dit onderwerp. 

De 2 belangrijkste uitkomsten zijn:

  • Leerlingen (en hun ouders) willen vooraf en achteraf meer weten over wat zij kunnen verwachten van een behandeling van hun zaak door een Commissie van Onderwijsgeschillen.
  • De Commissie moet per individuele zaak kijken hoe de leerling het beste bij de behandeling betrokken kan worden.

Kennis en aandacht

Het goed betrekken van de leerling bij een beslissing die óver deze leerling gaat, vraagt kennis en aandacht van de behandelende Commissie.
Hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning, de Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer, expert op het gebied van kinderinterviews Jannie van der Sleen en senior kinderrechter Wanda Oosterbroek hebben op het symposium hun waardevolle inzichten hierover gedeeld. Ook zijn de bevindingen vanuit de focusgroepen van ouders en schoolleiders besproken.
De Geschillencommissie passend onderwijs (GPO), de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT) en de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) gaan verder aan de slag met de uitkomsten van deze dag met ondersteuning van Onderwijsgeschillen.  

 

Margrite Kalverboer, de Kinderombudsvrouw Wanda Oosterbroek, senior kinderrechter